غیبت از نگاه اسلام
» اصول کاربردی تجزیه و ترکیب
» شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها
» امام سجاد علیه السلام
» مراسم بیل و کلنگ
» حضرت عباس علیه السلام
» علی اکبر علیه السلام
» سخنرانی آیت الله بهجت ره
» سخنرانی استاد مهدی دانشمند
» علی اصغر (نوحه)
» علی اصغر (زمینه)
» ام هانی
» سخنرانی استاد حمید میرباقری
» سخنرانی استاد علیرضا پناهیان
» سخنرانی دکتر رفیعی
» آیت الله جاودان
» روضه مکتوب شب هشتم محرم (حضرت علی اکبر)
» روضه مکتوب شب نهم محرم( حضرت ابالفضل العباس)
» روضه مکتوب شب هفتم محرم (حضرت علی اصغر)
» روضه مکتوب شب ششم محرم( حضرت قاسم بن الحسن)
» روضه مکتوب شب پنجم محرم (حضرت عبدالله بن حسن)
درباره ما

به وبلاگ من خوش آمدید
نویسندگان
پیوندهای روزانه
دیگر امکانات

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 71
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 176
بازدید ماه : 3274
بازدید کل : 26992
تعداد مطالب : 63
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1


فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

تماس با ما
☼ ساخت کد صوتی مهدوی برای وبلاگ ☼

پخش زنده حرم

بازی آنلاین


پیوندهای وبگاه
» موسسه میثاق لوح و قلم
» جی پی اس موتور
» جی پی اس مخفی خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مبین و آدرس mobin121.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشیو مطالب
موضوعات مطالب
» کتاب ها
» آنچه شما دوست دارید
» سبک زندگی جوانان
» ره توشه سبک زندگی جوانان
» سبک زندگی نوجوانان
» ره توشه سبک زندگی نوجوانان
» منشور بازار
» مقالات
» معیارهای انتخاب اصلح در کلام مقام معظم رهبری حفظه الله
» سلمان فارسی و نقش او در شکل گیری تشیع
» عیادتهای حضرت علی علیه السلام
» لقمه های حرام و محرومیت های معنوی و علمی
» فرهنگ سفر در آموزه های دینی
» تحقیقات
» فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام
» تاثیر نماز شب در سلامتی جسم
» دلایل جلوگیری نماز از گناه
» شادی در اسلام
» غیبت از نگاه اسلام
» عناصر و مدل ارتباطی در قرآن کریم
» تطبیق قدمهای 12 گانه معتادان گمنام با نهج البلاغه
» دین و انسان
» تاملی درباره غلو
» ادبیات
» داستان کوتاه
» متن ادبی
» دل‌نوشته
» نکته
» سخنرانی مکتوب (سخنوران)
» محرم - اول
» محرم - دوم
» محرم - سوم
» محرم - چهارم
» محرم - پنجم
» محرم - ششم
» محرم - هفتم
» سیاسی (دشمنان )
» ولایت فقیه
» سخنرانی صوتی (سخنوران)
» آیت الله بهجت ره
» استاد دکتر رفیعی
» استاد علیرضا پناهیان
» استاد حمید میرباقری
» استاد مهدی دانشمند
» روضه های مکتوب
» شب اول محرم
» شب دوم محرم
» شب سوم محرم
» شب چهارم محرم
» شب پنجم محرم
» شب ششم محرم
» شب هفتم محرم
» شب هشتم محرم
» شب نهم محرم
» شب دهم محرم
» اشعار مذهبی (شاعران)
» امام رضا علیه السلام
» امام زمان علیه السلام
» عهد و پیمان
» حضرت علی اصغر علیه السلام
» جضرت علی اکبر علیه السلام
» حضرت ابالفضل العباس علیه السلام
» امام سجاد علیه السلام
» حضرت رقیه سلام الله علیها
» دیدار با علما
» آیت الله بهجت ره
» آیت الله جاودان
» مردان و زنان تاریخ
» مسلم بن عقیل
» ام هانی
برچسب‌ها
» محرم (20), » متن سخنرانی (11), » شب (9), » روضه (8), » مکتوب (8), » سخنرانی (5), » صوت (5), » انصاریان (3), » شعر (3), » محرم (3), » رفیعی (2), » علی (2), » امام زمان علیه السلام (2), » انتظار فرج (2), » اشعار (2),
غیبت از نگاه اسلام
+ نویسنده مهدی سلیمانی آشتیانی در جمعه 10 آبان 1392 |


بسم الله الرحمن الرحیم

غیبت از نگاه اسلام

چکیده :

اعتقاد ما این است خداوند متعال خالق انسانها و از خود انسان هم به انسان آگاهتر است لذا او صلاح انسان را می شناسد و برای رسیدن به خوشبختی و سعادت، برنامه جامع دارد. خداوند تبارک و تعالی با قرار دادن واجبات و محرمات، می خواهد او را خوشبخت گرداند، لذا توجه و تفکر در اثرات گناه با تمسک به آیات، روایات می تواند اثرات مهمی در نوع نگاه انسان در زندگی داشته باشد.

ضرورت:

یکی از مهمترین گناهانی که در عرف فراوان و بسیار اثر گذار است غیبت است. متاسفانه مجلسی برگزار نمی شود الا اینکه غیبتی صورت می پذیرد و استثناء آن کم است. حتی مذهبیون از این قاعده استثناء نیستند و حتی گاهی خطر بیشتری احساس می شود و آن توجیه و سپس انجام غیبت است که باید روحانیون هر چه بیشتر به این مطلب دقت و مردم را از اثرات خوفناک آن ترسانده و ترک کنندگان را تشویق نمایند.

 

کلید واژه :

غیبت، بدگویی، عیب، مومن، کافر

 

مقدمه:

«غيبت عبارت است از بدگويى و اظهار عيب يا گناه مؤمنى در نزد شخصى كه اطلاع ندارد در صورتى كه آن عيب و زشتى در آن مؤمن باشد ولى از اظهارش ناراضى است و اگر عيبى را كه در او نيست نسبت بدهد بهتان است نه غيبت. كليه اسبابى كه موجب غيبت ميشود ده چيز است»شیوه ها: (اثرات غیبت نکردن)

  1. رد شدن هزار گونه بدی:

 «آگاه باشيد كه هر كس بر برادر دينى خود احسان كرده غيبتى كه در مجلسى راجع به او مى‏شنود رد نمايد خداوند هزار گونه بدى را در دنيا و آخرت از او رد مى‏فرمايد، و اگر او آن غيبت را در حالى كه مى‏تواند رد كند، رد نكند بر او هفتاد برابر گناه غيبت كننده خواهد بود»

  1. خیر دنیا و آخرت:

 « امام باقر عليه السّلام فرمود: در كتاب على عليه السّلام يافتيم كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله بر فراز منبر فرمود: سوگند به آن خدايى كه جز او معبودى نيست به هيچ مؤمنى هرگز خير دنيا و آخرت عطا نشده است مگر به خاطر چند خصلت: گمان نيكو به خداوند و اميدوارى به عطا و بخشش خدا و خوش خلقى و باز ايستادن از غيبت مؤمنان و سوگند به خدايى كه جز او معبودى نيست خداوند هيچ مؤمنى را بعد از توبه و استغفار عذاب نمى‏كند مگر به سبب چند خصلت: بدگمانى‏اش به خداوند و كوتاهى نمودن در اميد داشتن به خدا و بد اخلاقى و غيبت نمودن از مؤمنين.»«پيغمبر (ص) در نصيحتى به ابو ذر فرمود: اى ابا ذر، هر كه غيبتى را از برادر مؤمنش دفع كند، سزاوار آن است كه خداوند او را از آتش دوزخ آزاد كند. اى ابا ذر، هر كه در نزد او از برادر مؤمنش غيبت شود و او توانايى يارى‏اش داشته باشد (با رد غيبت) او را يارى كند خداوند در دنيا و آخرت يارى‏اش فرمايد، و هر گاه در حال قدرت بر يارى او، كمكش نكند و خوارش دارد، خداوند در دنيا و آخرت او را خوار گرداند.»

  • از صفات مومن
  •  «علامت پرهيزگار سه چيز است: از همنشين بد و رفيق دروغين كناره گيرد، غيبت كس نكند... »‏

     «صفت مؤمن نيرومندى است در دين، و ... و در ناخوشايندى‏ها شكيبا، و در رفاه و خوشى‏ها شكرگزار است؛ غيبت نمى‏كند، و تكبر نمى‏ورزد، و...» «از امام صادق عليه السّلام روايت است كه فرمود: مؤمن داراى توانايى در ديندارى و ثبات در نرمى و ايمان در يقين و حرص در دريافت دانش و نشاط در هدايت و... و در فتنه‏ها با وقار و در دشوارى‏ها صبور و در فراخى شكرگزار است و غيبت نمى‏كند و تكبّر نمى‏ورزد و...» « امام باقر (ع) فرمود: كه پيغمبر (ص) فرموده است: ناسزا گفتن به مؤمن گناه است، جنگ با او كفر و خوردن گوشتش بوسيله غيبت كردن معصيت مى‏باشد و مال او مانند خونش محترم است.»

  • تحفه قبر:
  • «مردى خدمت پيغمبر «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» رسيده عرض كرد: اجازه مى‏فرماييد من آرزوى مرگ كنم؟ فرمود: مرگ چاره ندارد اما مسافرت درازى است كه هر كس خواست برود بايد ده تحفه با خود ببرد، پرسيد: چه تحفه‏اى؟ فرمود: ... براى نكير و منكر هم چهار چيز: راستگويى، ترك غيبت، حقگويى‏ و فروتنى براى همه‏... »

  • غیبت حلال:
  • «سه كس غيبت ندارند: گناهكار علنى، قاضى ستمگر، و منافقى كه گفتار و كردارش با هم فرق دارد»

    « در جواب مشورت و بيدار باش از خطرى كه به مسلمانى متوجه شده، چنان كه اگر مرد فاسق و فاجرى با تظاهر و ريا كسى را فريفته و ممكن است او را به كارهاى نامشروع بكشاند تنبه دادن و بيان حال آن مرد فاسد «غيبت كردن از او» جايز است.»آسیب ها: (اثرات غیبت کردن)

    1. نهی خدا و پیامبر ص :

    « امام باقر (ع) فرمود كه پيغمبر (ص) فرموده است: دشنام دادن به مؤمن فسق، و جنگ با او كفر است، غيبت كردن از او سرپيچى از فرمان خدا، و مالش مانند خونش محترم است» « امام صادق (ع) از پدرانش نقل مى‏كند: كه در حديث مناهى پيغمبر (ص) مردم را از غيبت كردن، و سخن چينى، و گوش دادن به آنها نهى نموده است، و فرمود: هيچ سخن چينى به بهشت نمى‏رود، و از غيبت كردن و گفت و شنودى كه انسان را از خدا دور مى‏كند نيز نهى كرده است.»

  • خواری در دنیا و آخرت
  •  «اى على: هر كس نزد او غيبت برادر مسلمانش بشود و توان يارى او را داشته باشد و ياريش نكند خداوند او را در دنيا و آخرت خوار مى‏سازد» « متكلف را سه نشانست در حضور تملق گويد و در غياب غيبت كند و مصيبت را شماتت كند»

  • صفت سخن چینان، حسودان و دورویان
  • «بدان كه سخن‏چين بايد مورد بغض باشد و به دوستى و رفاقتش هيچگونه وثوقى نيست، زيرا نُه صفت خانمانسوز در وجودش هست: دروغ، غيبت، پيمان شكنى، خيانت،....»« امام باقر (ع) فرمود: چه بد بنده‏اى است آن بنده‏اى كه داراى دو رو و دو زبان است برادر همكيش خود را در حضور ستايش و در غيابش از وى غيبت كند، اگر ثروتى يا موقعيّتى نصيب برادرش شود به او حسد برد، و چون گرفتار شود يارى‏اش نكند.»«نشانه‏ى حسود سه چيز است: پشت سر غيبت كند، جلو رو تملق گويد، و در مصيبت شماتت نمايد»

    1. گناه بدتر از غیبت کننده:

    «آگاه باشيد كه هر كس بر برادر دينى خود احسان كرده غيبتى كه در مجلسى راجع به او مى‏شنود رد نمايد خداوند هزار گونه بدى را در دنيا و آخرت از او رد مى‏فرمايد، و اگر او آن غيبت را در حالى كه مى‏تواند رد كند، رد نكند بر او هفتاد برابر گناه غيبت كننده خواهد بود»

    «پيغمبر (ص) فرمود: غيبت، كيفرش شديدتر از زناست عرض كردند يا رسول اللَّه چرا چنين است؟ فرمود: چون زناكار اگر توبه نمايد خدا توبه‏اش را مى‏پذيرد، امّا غيبت‏كننده توبه مى‏كند ولى خداوند از او نمى‏پذيرد تا كسى كه وى از او غيبت كرده است او را عفو نمايد. و در جاى ديگر از جابر نقل شده كه پيغمبر (ص) فرمود: از غيبت كردن بپرهيزيد، زيرا غيبت از زنا هم بدتر است، و سپس دنباله حديث را مانند حديث بالا بيان فرمود:..»

  • از بین رفتن نیکیها
  • « پيامبر (ص) فرموده‏اند: نشستن در مسجد به انتظار نماز تا هنگامى كه حدثى از تو سر نزده، عبادت است. گفته شد: اى رسول خدا! منظور از حدث چيست؟ و رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: شخص روزه‏دار، همه وقت در حال عبادت است، و اگر چه در بستر خود خوابيده باشد، تا هر زمان كه مسلمانى را غيبت نكند.»« پيغمبر (ص) فرمود: هر كه از برادر مسلمانش غيبت بكند، روزه‏اش باطل و وضويش شكسته مى‏شود، و اگر در آن حال بميرد در حالى مرده كه حرام خدا را حلال دانسته...» «و خوددارى از آنچه (گناهى مانند كفر كه) حسنات و افعال پسنديده را باطل ميگرداند (يا خوددارى از بجا آوردن حسنات را طورى كه موجب پاداش نگردد) و (گناهانى مانند دروغگوئى، نماز نخواندن، روزه نگرفتن و غيبت كردن كه) خيرات و نيكيها را از ميان ميبرد (بى‏پاداش نمايد، مانند) طوق و گردن بند گردنم ساز (هيچگاه از من جدا مفرما، حضرت صادق- عليه السلام- فرموده: خداوند نعمتى را كه به بنده‏اى داده از او نميگيرد تا اينكه گناهى را مرتكب شود كه بسبب آن سزاوار گردد كه نعمت از او بگيرد)» «چهار گوهر است كه به چهار چيز تباه شود: عقل به غضب زايل گردد، دين به حسد، حيا به طمع، و عمل صالح به غيبت»

  • عذاب قبر و قیامت:
  • « يا على از غيبت و سخن چينى بترس، غيبت پرده‏درى ميكند و سخن چينى موجب عذاب قبر مى‏شود»«چهار كس مايه‏ى اذيت و آزار دوزخيان‏اند، با اينكه اهل جهنم آب جوشان مى‏خورند، و آه و فريادشان بلند است: ... از چهارمى پرسند گويد: كار من غيبت و سخن‏چينى بود...»«هيچكس عذاب قبر نبيند جز براى يكى از سه گناه: غيبت، سخن‏چينى، و آلودگى به بول‏»

     «غيبت نان خورش سگان دوزخ است،» «سه كس را خدا در سايه‏ى عرش جا ندهد: متكبر و كسى كه در روى غيبت كننده بخندد (يعنى راضى به غيبت او بوده تصديقش كند)...»

     « و هر كس غيبت وى را بكند به آنچه در او مى‏باشد از ولايت خداى عز و جل بيرون مى‏رود و به ولايت شيطان داخل مى‏شود، و پدرم از پدرش، از پدرانش عليهم السّلام روايت كرد كه: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند: هر كس غيبت مؤمنى را بكند به عيبى كه در او مى‏باشد خدا هرگز بين او و بين بهشت را جمع نمى‏كند... »«...آنها كه زبان خود مى‏جوند غيبت كنندگان‏اند، دست و پا بريدگان همسايه آزارها هستند...»

     « فرمود: اى نوف نيكى كن تا به تو نيكى كنند، تا اين كه فرمود ... عرض كردم بيشتر موعظه فرما، فرمود: از غيبت اجتناب كن زيرا غيبت خورش سگهاى جهنم است سپس فرمود: اى نوف كسى كه به وسيله غيبت كردن گوشت مردم را بخورد، به دروغ گمان كرده كه حلال زاده است.» «ده طائفه از امت من وارد بهشت نشوند جز اينكه توبه كنند:... 9- كسى كه غيبت مردم مى‏كند....»

    1. خوردن گوشت برادر:

     «و با هم شوخى و بازى مكنيد و يكديگر را به خشم نياوريد، و بهم فخر نفروشيد، «و از يكديگر غيبت مكنيد، آيا هيچيك از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خويش را بخورد» «و گوشت گنديده غيبت است، از آن بگريز»

  • شنونده مثل  گوینده :
  •  «از رسول خدا (ص) نقل شده كه فرمود: شنونده غيبت يكى از غيبت‏كنندگان است». « امير المؤمنين (ع) فرموده است، هيچ مجلسى با غيبت آميخته نمى‏شود مگر آنكه از لحاظ دينى ويران مى‏شود. گوشهاى خود را از شنيدن غيبت پاك داريد كه غيبت‏كننده و شنونده هر دو در گناه شريكند» 

    1. باعث فقر :

    «چهار چيز باعث فقر است: غيبت، حسد و بى‏شرمى، كبر و نخوت، و طمع و شهوترانى»

    1. شراکت شیطان و عاقبت عیبت کننده:

    «همچنين كسى كه به زنا علاقه‏مند باشد، يا بدون سابقه‏اى- كه جنبه‏ى انتقام داشته باشد- غيبت كند، شيطان در نطفه‏اش شركت كرده است»«امام صادق عليه السّلام فرمود: كسى كه باكى ندارد كه چه مى‏گويد و چه در باره‏اش گفته مى‏شود چنين كسى شريك شيطان است و كسى كه باكى نداشته باشد كه مردم او را بى‏ارزش و بى‏مقدار بدانند شريك شيطان است و كسى كه بدون اينكه بين او و برادر مؤمنش بدى و امر ناپسندى باشد غيبت او را كند چنين كسى شريك شيطان است و كسى كه دلباخته و شيفته محبّت حرام و شهوت زنا شود چنين كسى شريك شيطان است-...» « امام صادق عليه السلام فرمود: هر كه اعتناء نكند چه مى‏گويد و در باره‏اش چه گفته مى‏شود او شريك شيطان است، و هر كه غيبت برادر مؤمن خود را بكند بدون اينكه ميانشان خصومتى باشد او شريك شيطان است» «آنكه به غيبت و دروغ عادت كرده اميد با ايمان مردن نداشته باشد»       « رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود: هر كس نسبت به مجاهد در جبهه‏هاى غيبت كند، يا او را اذيّت نمايد، يا در غياب او نسبت به خانواده‏اش خلافى مرتكب شود، روز قيامت براى او پرچمى برافراشته مى‏شود، و اعمال نيك او نابود مى‏شود، آنگاه با سرافكندگى داخل جهنّم مى‏گردد.»       «ده طائفه از امت من وارد بهشت نشوند جز اينكه توبه كنند:... 9- كسى كه غيبت مردم مى‏كند....»

           « امام صادق (ع) فرمود: كه پيغمبر (ص) فرموده است: تأثير غيبت در نابودى دين شخص مسلمان از اثر مرض خوره در درونش سريعتر است.» 

    راهکارها:

    1. شناخت غیبت

           مهمترین مساله در این بحث، شناخت غیبت است هر چه بیشتر انسان این گناه را بشناسد و اثرات اخروی و دنیوی آن است و حتی شناخت خود آن که در کجا و چگونه محقق می شود بسیار موثر است لذا روحانیون باید این شناخت را به مردم ارانه کنند.

           «يحيى ازرق گويد: كه امام موسى كاظم (ع) به من فرمود: هر كه پشت سر مردى چيزى را كه در اوست و مردم هم مى‏دانند بگويد از او غيبت نكرده است...»       «عبد الرحمن بن سيابه گويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه مى‏فرمود: غيبت آن است كه در باره برادرت چيزى بگويى كه خداوند بر او پوشانده است، امّا گفتن امور ظاهرى مانند صفات تند خويى، شتابزدگى و مانند آنها، غيبت نيست»       «و درود خدا بر او، فرمود: غيبت كردن تلاش ناتوان است»

  • عزت داشتن:
  • از آنجا که مبتلای به این گناه دچار خواری دنیا و آخرت می شود و از طرفی انسان فطرتا بدنبال عزت است لذا باید حس عزت طلبی را در انسانها زنده کرد و روحانیون باید غیر مستقیم این مطلب را در مردم جا بیندازند.

    1. دوری از صفات بد:

    شاید اگر مردم بدانند که غیبت صفات چه انسانهایی است بعبارت دیگر اگر مردم کسانی را که غیبت می کنند یکی از صفات انسانهای حسود و... بدانند غیبت کننده حواسش را جمع می کند تا مردم او را حسود و دو رو و ... نشناسد.

    1. شناخت میزان گناه:

    اگر مردم اندازه گناه غیبت را بدانند کمتر دچار می شوند بعنوان مثال کسی یک کم متدین باشد می داند که بی نمازی چه بلایی بر سر انسان می آورد یا قتل چه گناه بزرگی است لذا فکرش هم نمی کند لذا روحانیون باید تا می توانند آیات و روایات مربوط به این گناه عظیم برای مردم قرائت و توضیح داده شود.

    1. فقیر نشدن

    در صورتی که غیبت باعث فقر شود آیا مردم اگر آگاهی داشته باشند و یقین کنند آیا گناه غیبت می کنند؟ و این آگاهی سازی کار روحانیون است

    1. نگهداری خوبی:

    آدمها براحتی حاضر نمی شوند خوبی ها و نیکیهای خود را که که گاهی بسختی بدست آورده اند از دست بدهند لذا مردم باید بدانند که با این گناه در واقع اعمال خود را از بین می برند و این آگاهی دادن کار یک روحانی است.

    1. اداء حق گوش و زبان :

           «و حق گوش اين است كه از شنيدن غيبت و ساير محرمات حفظش كنى»

           امام سجاد علیه السلام: «...و حقّ گوش آن است كه او را از شنيدن غيبت و هر آنچه شنيدنش جايز نيست، پاك سازى.»       «برادر تا توانى در حفظ زبان بكوش كه اين عضو را آفريده‏اند تا از ذكر خدا، تلاوت قرآن، ارشاد مردم، و اظهار حاجتهاى دين و دنيا بهره‏مند شوى، اگر در غير منظور اصلى آفرينش به كار بردى سخت زيان كرده‏اى، پس بايد آنرا از هشت چيز نگه دارى: ... سوم: غيبت كه مطابق احاديث گناه زيادى دارد...»

    1. برخورد مناسب با غیبت کننده

           سیره رسول الله: «روزى به جمعى رسيد كه غيبت او مى‏كردند. ايستاد و فرمود: اگر راست مى‏گوييد خدا مرا بيامرزد و اگر دروغ مى‏گوييد خدا شما را بيامرزد»       «پيغمبر (ص) فرمود: هر كس غيبت برادرش را در مجلسى بشنود و از او دفاع كند و جلو غيبت از او را بگيرد خدا هزار نوع شرّ را در دنيا و آخرت از او دور مى‏كند، و اگر جلو غيبت را نگيرد، بلكه خوشش هم بيايد، گناه و كيفرش به اندازه معصيت غيبت‏كننده خواهد بود.»

  • طلب آمرزش
  •        «امام صادق (ع) فرمود: از پيغمبر (ص) پرسيدند: كفّاره غيبت چيست؟ فرمود: از خدا طلب آمرزش كنى براى كسى كه از او غيبت كرده‏اى هر وقت او را به ياد آرى.»       « از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلم پرسيدند: كفّاره غيبت كردن چيست؟ حضرت فرمود: طلب آمرزش كن براى كسى كه غيبت از او كرده‏اى، همان طور كه از او بدى گفته‏اى»

  • شناخت حق و باطل
  •        امیرالمومنین علیه السلام در پرهیز از غیبت: «اى مردم! آن كس كه از برادرش، اطمينان و استقامت در دين و درستى راه و رسم را سراغ دارد، بايد به گفته مردم در باره او گوش ندهد. آگاه باشيد! گاهى تير انداز، تير افكند و تيرها به خطا مى‏رود، سخن نيز چنين است، در باره كسى چيزى مى‏گويند كه واقعيّت ندارد و گفتار باطل تباه شدنى است، و خدا شنوا و گواه است. بدانيد كه ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست»       «اندك غيبت افك است، «افك» بكسر همزه و سكون فاء بمعنى بهتان آمده و بمعنى دروغ بسيار نيز آمده و بنا بر اين ممكن است كه: مراد اين باشد كه غيبت يعنى بدر است كسى را كه غايبانه او بگويند حكم بهتان يا دروغ بسيار بد دارد و عقاب آن عقاب بهتان يا چنان دروغيست‏»

  • معاشرت کمتر:
  • « امام صادق عليه السّلام فرمود: اگر مى‏توانيد كه شناخته نشويد پس چنين كنيد، و وقتى كه تو در نزد خداوند پسنديده و ستوده‏اى، ثنا نكردن مردم بر تو، چه زيانى به تو مى‏رساند و نكوهش نمودن مردم بر تو، چه ضررى براى تو دارد.- تا آنجا كه فرمود:- اگر مى‏توانى كه از خانه‏ات بيرون نروى چنين كن زيرا بر تو سزاوار است كه در بيرون رفتنت به غيبت نيفتى و دروغ نگويى و حسد نورزى و ريا و خودنمايى نكنى و ظاهرسازى ننمايى و چاپلوسى نكنى، وه كه خانه چه كنج عزلت خوبى براى مسلمان است كه در آن جلو چشم و زبان و نفس و عورت خود را مى‏گيرد [و آنها را از ارتكاب گناه باز مى‏دارد].»

  • کفاره غیبت
  • « شرح مقصود اينست كه غيبت حق الناس است و بايد صاحب حق از آن بگذرد تا خدا توبه او را قبول كند. ولى اخبارى هم هست كه استغفار براى شخصى كه غيبت او شده كفاره غيبت مى‏شود.» 

    نتیجه:

    نگاهی به بحث غیبت و اثرات انجام آن نشان دهنده این است که اسلام بسیار نسبت به این گناه حساس بوده و این حاکی این مطلب است که اثرگذاری این گناه در دین و روح انسان بسیار است. لذا وقتی به اثرات غیبت نکردن می رسیم می بینیم پاداش آن دور شدن هزار گونه بدی است و اصلا خیر دنیا و آخرت است. امیر بیان می فرماید «من سکت النجاه». که بیشترین گناههای زبانی متعلق به همین زبان است که حضرت علیه السلام دستور سکوت می دهد. از آن طرف انچام گناه باعث خواری دنیا و آخرت می شود که نتیجه آن عذاب قبر و قیامت و ایجاد کینه و فقر و ... در دنیاست چرا که شیطان قرین انسان است.

    به نظر اولا باید کاملا تعریف دقیقی از غیبت ارائه شود چرا که خیلی از افراد توجهی ندارند یا در مصداق آن اشتباه می کنند سپس ارائه آیات و وروایات و گفتن اثرات آن برای مردم و تبلیغ هر چه بیشتر و دست کم نگرفتن این گناه، از وظایف روحانیون است.

     

    منابع:

    1. قرآن کریم
    2. نهج البلاغه، سيد رضى‏، تاريخ وفات مؤلف: 406 ق‏، ناشر: هجرت‏، سال چاپ: 1414 ق‏، چاپ: اول‏
    3. نصايح، احمد جنتى‏، ناشر: الهادى‏، چاپ: 1382 ش،  چاپ: بيست و چهارم‏
    4. جهاد النفس وسائل الشيعة-ترجمه افراسيابى، ناشر: نهاوندى‏، چاپ: قم‏، چاپ: 1380 ش‏، چاپ: اول‏
    5. جهاد النفس وسائل الشيعة-ترجمه علی صحت، ناشر: انتشارات ناس‏، چاپ: تهران‏، 1364 ش‏، چاپ: اول‏
    6. آداب معاشرت از ديدگاه معصومان عليهم السلام، محمد على فارابى يعسوب عباسى على كمر، ناشر: آستان قدس‏، چاپ: مشهد، 1380 ش‏، چاپ: پنجم‏
    7. نهج الفصاحة مجموعه كلمات قصار حضرت رسول ص، ابو القاسم پاينده‏، ناشر: دنياى دانش‏، چاپ: تهران‏، سال چاپ: 1382 ش‏، نوبت چاپ: چهارم‏
    8. من لا يحضره الفقيه-ترجمه غفارى، على اكبر غفارى‏، موضوع: فقه روائى‏، ناشر: نشر صدوق‏، چاپ: تهران‏، سال چاپ: 1367 ش‏، نوبت چاپ: اول‏
    9. الصحيفة السجادية-ترجمه و شرح فيض الاسلام، سيد علينقى فيض الاسلام‏، ناشر: فقيه، چاپ: تهران‏، سال چاپ: 1376 ش‏، نوبت چاپ: دوم‏
    10. نهج الخطابة-سخنان پيامبر ص و اميرالمؤمنين علیه السلام، علم الهدى خراسانى‏، ناشر: كتابخانه صدر، چاپ: تهران‏، سال چاپ: 1374 ش‏، نوبت چاپ: دوم‏
    11. روضة الوا

      نظرات شما عزیزان:




      برچسب‌ها: غیبت, دین, اسلام, نگاه,
    تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد و کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است...